Koji je prvi korak u unapređenju vašeg brenda? Bez dileme, to je znanje i svijest o njegovom trenutnom položaju i stanju. Dok su se ranije brendovi pretežno analizirali sa kvalitativnog aspekta, odnosno prosto rečeno “opisno”, savremene metode prikupljanja podataka i mjerenja omogućile su da brendove sada mjerimo i kvantitativno, odnosno da kroz objektivne brojčane pokazatelje izrazimo snagu, uticaj i prisutnost nekog brenda. Donosimo vam načine kako da izmjerite vaš brend.
Jedan brend se može mjeriti sa tri aspekta, a to su svijest javnosti o njemu, pozicioniranje brenda i finansijski aspekti brenda. Počnimo od prvog. Svijest javnosti o brendu je zapravo njegova osnovna namjena. Podrazumijeva pokazatelje pomoću kojih se analizira da li ste prva asocijacija kupcima kada se uopšte pomene vrsta proizvoda koju nudite, ali i kakve su vaše performanse i prisustvo u digitalnom svijetu. Ove pokazatelje mjerimo na sljedeće načine:
- Ankete o prisjećanju i prepoznavanju brenda – strukturirani upitnici za kupce tokom kojih se uz podsjećanje ili bez njega ispituje prepoznatljivost vašeg brenda i povezanost sa proizvodom ili uslugom koju nudite. Analitički, što je veći procenat ispitanika koji navode, odnosno prepoznaju vaš brend, to je on jači.
- Analitika prometa na veb sajtu – mjeri koliko posjetilaca ima vaš sajt, koliko dugo se kupci zadržavaju i koliko pažnje vaš brend privlači u digitalnom okruženju putem veb sajta
- Analitika na društvenim mrežama – slično kao prethodno, ovi pokazatelji takođe mjere vaš brend u digitalnom svijetu, ali se fokusiraju na društvene mreže kao jedan od najvažnijih digitalnih aspekata brendova u savremenom svijetu. Kako i koliko publika reaguje na vaš brend, koliko pažnje privlači, šta se o vašem brendu priča odnosno komentariše po platformama.
Drugi aspekat mjerenja brenda su pokazatelji pozicioniranja brenda. Njih takođe možemo podijeliti u tri osnovne kategorije:
- Tržišno učešće – često ovaj pokazatelj srećemo i pod engleskim nazivom “market share”. Jednostavno se interpretira jer pokazuje koji procenat ukupne prodaje nekog proizvoda ili usluge odlazi baš na vaš brend. Izazov leži u prikupljanju podataka o ukupnoj veličini tržišta.
- Pokazatelji zadovoljstva korisnika – postoji veći broj metoda koje se koriste za mjerenje zadovoljstva korisnika, ali svrha im je ista: izmjeriti koliko su korisnici zadovoljni onime što dobijaju od vas, ponekad i u poređenju sa konkurencijom, a zatim na osnovu toga izmodelirati njihovu lojalnost i sopstveno pozicioniranje na tržištu.
- NPS – skraćenica koja označava “Net Promoter Score” i mjeri vjerovatnoću da će kupci vaš brend preporučiti drugima. Što je ovaj pokazatelj veći, to je vaš brend snažniji.
Konačno, treći aspekat čine pokazatelji koji se bave finansijskim aspektima jednog brenda. Osnovni je takozvani kapital brenda koji uključivanjem drugih pokazatelja snage brenda poredi finanijski rezultat koji brend ostvaruje sa rezultatom generičkog proizvoda iste vrste odnosno proizvoda iza kojeg ne stoji brend. Što je ta razlika veća, vaš brend je snažniji. Pored ovog, bitan pokazatelj je vrijednost životnog vijeka kupca, koji podrazumijeva ukupnu vrijednost koju kupovinom donosi pojedinačni kupac tokom svog životnog vijeka ili tokom ukupnog perioda ponovljenih kupovina i upotreba vašeg brenda. Konačno, tu je povrat na marketinšku investiciju, odnosno ROMI. Ovaj pokazatelj se koristi za mjerenje uticaja marketinških kampanja koje provodite na snagu vašeg brenda, što se dalje oslikava na prodajnim performanasma vašeg proizvoda.
Ukoliko i vi želite da izmjerite vaš brend, te procijenite njegovo sadašnje stanje, ali i uspješnost poslovnih poteza koje povlačite kako biste taj brend ojačali, korištenje kvantitativnih pokazatelja je pravi način za to. Ako vam gore navedene metode djeluju strano i komplikovano, ali korisno, agencija Metrics je tu da vam pruži ekspertizu u dizajnu i implementaciji istih. Kontaktirajte nas na office@metricsconsulting.ba ili na +387 51 266 049 kako bismo vam pomogli u jačanju vašeg brenda.