Koliko često kupujete domaće proizvode? Koje proizvode najčešće kupujete? Koje su najveće prepreke kupovini domaćih proizvoda? Koliko vam je važan dizajn, a koliko cijena prilikom kupovine?
Metrics agencija je u periodu od 18-22.07.2022. godine sprovela istraživanje na temu kupovine domaćih proizvoda u Republici Srpskoj. Pitali smo građane Republike Srpske koliko često kupuju domaće proizvode, koju vrstu proizvoda kupuju, šta im je važno prilikom kupovine domaćih proizvoda, te da li su domaći proizvodi dovoljno vidljivi na tržištu.
Više od polovine (52.07%) ispitanika kupuje domaće proizvode kad god ima priliku, a više od dvije trećine (71.07%) smatra da je jako važno prilikom kupovine prednost dati domaćim proizvodima u odnosu na inostrane. Blizu jedne trećine (33.1%) ispitanika smatra da su domaći proizvodi istaknuti na tržištu, ali u nedovoljnoj mjeri, a 27.3% misli da nisu istaknuti uopšte.
Kada je riječ o vrstama proizvoda, najčešće se kupuju proizvodi prehrambene industrije: mlijeko, mliječni proizvodi i jaja (28.5%), voće i povrće (17.7%), brašno i ulje (15.2%). Ispitanicima je prilikom kupovine najvažniji kvalitet (75.2% ispitanika smatra da je veoma važan), a potom cijena (52.07% smatra da je veoma važan) i porijeklo proizvoda.
Po pitanju važnosti dizajna proizvoda, stav ispitanika je podijeljen. Dok 23.1% smatra da je dizajn veoma važan, 22.3% ispitanika uopšte ne pridaje značaj dizajnu, a procentualno ih je najviše indiferentnih (23.9%). Oko jedne trećine ispitanika (33%) koji svoje prihode procjenjuju iznad prosjeka smatraju da je dizajn veoma važan, dok oni koj imaju prihode ispod prosjeka u nešto manjem procentu ističu važnost dizajna. 40.5% ispitanika smatra da je cijena najveća prepreka prilikom kupovine domaćih proizvoda, dok 23.14% ispitanika ipak misli da je kvalitet domaćih proizvoda najveća prepreka prilikom kupovine.
U konačnici, kada je riječ o prepekama sa kojima se suočavaju proizvođači, ispitanici smatraju da nedostatak radne snage i nedovoljna finansijska podrška predstavljaju najveću poteškoću domaćim proizvođačima.
Rezultati istraživanja ukazuju na to da ispitanici u najvećoj mjeri kupuju domaće proizvode kad god imaju priliku, a najviše se kupuju proizvodi prehrambene industrije. Većina ispitanika smatra da proizvodi nisu dovoljno istaknuti na tržištu ili da nisu istaknuti uopšte. Prilikom kupovine proizvoda ispitanici navode cijenu i kvalitet kao dvije presudne kategorije u izboru proizvoda, uz blago veći akcenat na kvalitetu proizvoda. Međutim, kada je riječ o preprekama za kupovinu domaćih proizvoda, cijena se izdvaja daleko više nego ostale kategorije.