Obrazovanje je ključni stub svake napredne društvene strukture. Ono ne samo što pruža pojedincima alate za lični i profesionalni razvoj, već ima dubok i dugoročan uticaj na prosperitet čitave zajednice. U Republici Srpskoj, kao i širom svijeta, obrazovanje predstavlja vitalni resurs u procesu oblikovanja budućnosti. Kroz sticanje relevantnih vještina i znanja, mladi ljudi postaju kvalifikovani radnici koji su u stanju da doprinesu razvoju privrede i inovativnih industrija. Takođe, obrazovani građani su aktivni učesnici u društvenim, kulturnim i političkim procesima, doprinoseći jačanju demokratskih vrijednosti.
Prema poslednjim dostupnim podacima Republičkog zavoda za stitistiku, u školskoj 2022/23. godini osnovne škole u Republici Srpskoj su brojale 89 197 učenika. Srednje škole u 2022/23. školskoj godini je pohađalo 34 998 učenika, dok je broj studenata na visokoobrazovnim institucijama iznosio 26 774.
Međutim, Republika Srpska se suočava sa izazovima u obrazovnom sektoru, uključujući i smanjenje broja učenika na svim nivoima. Razlozi za ovo mogu biti višestruki, uključujući demografske promjene, migraciju stanovništva, ekonomske faktore i druge. Ovo smanjenje broja učenika može imati dugoročne implikacije na dostupnost kvalitetne i obrazovane radne snage i na dugoročni razvoj zemlje.
Kvalitetno obrazovanje jedan je od ključnih pokretača ekonomskog rasta i razvoja, a obrazovni sistem koji dobro funkcioniše je od suštinskog značaja za adekvatnu pripremu učenika za stupanje na tržište rada u budućnosti, kao i za podsticanje inovacija i kreativnosti. Unaprjeđenje obrazovnog sistema predstavlja okosnicu ekonomskog razvoja u budućnosti, a za potrebe njegovog planiranja neophodni su prije svega podaci o trenutnom stanju obrazovnog sistema.
Istraživanje javnog mnjenja koje je sprovela Metrics agencija u polju obrazovanja u Republici Srpkoj usmjereno je na ispitivanje stavova građana po pitanju ocjene ukupnog kvaliteta obrazovnog sistema, identifikovanja najvećih izazova u polju obrazovanja, zadovoljstva roditelja i studenata nastavnim kadrom, zadovosljstvo dostupnošću resursa (poput adekvatnih knjiga i drugih neophodnih materijala), stavova prema prekvalifikaciji kao i mišljenja o tome šta bi bilo neophodno preduzeti radi poboljšanja obrazovnog sistema u Republici Srpskoj u cjelini.
Na osnovu analize prikupljenih podataka, primjetili smo da većina ispitanika izražava nezadovoljstvo u vezi sa obrazovnim sistemom u Republici Srpskoj. Niske ocjene kvaliteta obrazovnog sistema predstavljaju važan indikator da postoji potreba za reformama i unaprjeđenjem kako bi se ispravili nedostatci i osigurala kvalitetnija edukacija za buduće generacije.
Tokom istraživanja, građani su istakli neukladjenost nastavnih planova sa stvarnim potrebama tržišta kao ključni izazov. Ovaj aspekt je identifikovan kao glavni izvor nezadovoljstva i pokazatelj trenutnih problema u obrazovnom sektoru. Konkretno, sugerišući na nedostatak praktičnih vještina i znanja koji su neophodni za uspešno uključivanje na tržište rada. Reforme obrazovnog sistema u smijeru usklađivanja nastavnih planova i aktuelnih potreba privrede bi bile od suštinskog značaja kako za pojedince tako i za ekonomski razvoj Republike Srpske.
S obzirom na ubrzanu evoluciju privrede i tehnologije, često se javlja potreba za brzim prilagođavanjem vještina radne snage. Prekvalifikacija omogućava radnicima da nadograde svoje vještine ili da se preusmjere na potpuno nove oblasti koje su u većoj potražnji. Ova inicijativa može imati dvostruki efekat: pružiti radnicima bolje mogućnosti za napredovanje u karijeri, dok istovremeno pomaže privredi u osiguravanju adekvatno obučene radne snage.
Implementacija programa prekvalifikacije zahtjeva saradnju između obrazovnih institucija, preduzeća i vladinih agencija. U kontekstu Republike Srpske, uspostavljanje sistema prekvalifikacije bi moglo biti ključni faktor u rješavanju problema neusklađenosti obrazovanja sa potrebama tržišta rada. Osim toga, ova inicijativa bi mogla doprinijeti povećanju konkurentnosti privrede regije na nacionalnom i međunarodnom nivou.